شناسهٔ خبر: 220798 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد:

فعال شدن دو سامانه جوی و صدور هشدارهای سطح زرد و نارنجی در سراسر کشور

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی با صدور هشدارهای جدید جوی از فعال شدن دو سامانه متناقض در سراسر کشور خبر داد که از روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۲۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: بر اساس هشدار سطح زرد شماره ۱۹ صادر شده، از روز چهارشنبه سامانه‌ای بارشی بر بخش وسیعی از کشور اثر خواهد گذاشت. این سامانه تا شنبه، با همراهی بارش باران، رعدوبرق، تگرگ در نواحی مستعد و وزش باد نسبتاً شدید همراه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت، استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، زنجان، تهران، مرکزی، قم، سمنان و نیمه شمالی استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی، همدان و کردستان تحت تأثیر این سامانه قرار خواهند گرفت. این روند در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بر استان‌های خراسان، مازندران، آذربایجان، کردستان، کرمانشاه و زنجان و در نهایت در روز شنبه، دامنه گسترده‌تری از جمله استان‌های لرستان، البرز، قزوین و شمال شرق خوزستان را در بر خواهد گرفت.

سازمان هواشناسی در خصوص مخاطرات این سامانه بارشی، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در گردنه‌های کوهستانی، وقوع صاعقه و احتمال خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی را اعلام کرد.

همچنین سازمان هواشناسی در گزارش دیگری، از فعال شدن سامانه دوم ناشی از افزایش گرادیان فشاری خبر داد که از روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

این سامانه با وزش بادهای نسبتاً شدید تا شدید و احتمال انتقال گردوغبار از کشورهای همسایه، بر طیف وسیعی از استان‌های کشور از جمله نواحی شمالی و مرکزی، استان‌های جنوبی و شرق کشور اثر خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، مخاطرات سامانه دوم شامل احتمال سقوط اشیاء از ارتفاع، آسیب به سازه‌های موقت، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، شکستن شاخه‌های درختان فرسوده و کاهش دید افقی در محورهای کویری و برون‌شهری است.

سازمان هواشناسی با ارائه توصیه‌های ایمنی، از شهروندان خواست از توقف و عبور در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. همچنین تأکید کرد در سفرهای برون‌شهری و تردد در نواحی کوهستانی، رعایت فاصله طولی و سرعت مطمئنه الزامی است.

این سازمان همچنین توصیه کرد از انجام فعالیت‌های کوه‌نوردی، طبیعت‌گردی و فعالیت‌های کشاورزی و سم‌پاشی باغات در این بازه زمانی خودداری شود و در نواحی کویری و بیابانی، به‌ویژه برای گروه‌های حساس، از ماسک استفاده شود.